Volop in beweging

Volop in beweging staat voor samenwerken en een prettige leeromgeving op school.

Missie

Bassischool Aurora staat voor “Volop in beweging”.

Aurora is blijvend in beweging om grenzen te verleggen op het gebied van onderwijs, ontwikkeling en samenwerking.  Ook vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen letterlijk veel bewegen en leren dat bewegen ook belangrijk is voor hun ontwikkeling. 

Missie: Het is onze missie om onze leerlingen de school te laten verlaten als gezonde kinderen die lekker in hun vel zitten. We werken hierbij vanuit de kernwaarden dynamisch, ervaren, vakmanschap en verbinding

Visie

Onze visie op onderwijs is middels de vier onderstaande kernwaarden beschreven: 

Dynamisch
Ervaren
Vakmanschap
Verbinding

Dynamisch

Een dynamische schooldag op Aurora is een schooldag waarbij zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van leerlingen. Kinderen die op jonge leeftijd voldoende bewegen profiteren op latere leeftijd van de voordelen van een actievere leefstijl.  

Ervaren

Ervarend leren is een onderwijsbenadering waarbij leerlingen actief betrokken worden bij hun leerproces door middel van praktische ervaringen, exploratie en ontdekking. In plaats van alleen passief informatie te absorberen, krijgen onze leerlingen de kans om zelf te experimenteren, te reflecteren en betekenisvolle verbanden te leggen tussen theorie en praktijk. Ervarend leren speelt op Aurora een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door middel van praktische ervaringen, samenwerking en reflectie krijgen leerlingen de kans om sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen en te versterken. Ze leren om effectief te communiceren, conflicten op te lossen, empathie te tonen en samen te werken met anderen.


Vakmanschap

Werken aan gelijke kansen, inclusief onderwijs en betere basisvaardigheden: zonder voldoende, vakbekwame leerkrachten lukt dit niet. Op Aurora investeren wij in het vakmanschap van de leerkracht. Dit doen wij door leerkrachten goed te begeleiden, gerichte professionalisering in te zetten en te werken aan het verbeteren van leskwaliteit. Wij stimuleren het zelfregulerend leren van leerlingen en helpen hen om te reflecteren op hun eigen leerproces. Door op school feedback van collega-leerkrachten of leerlingen te verzamelen, kunnen leerkrachten hun eigen lespraktijk onder de loep nemen.

Verbinding

Op Aurora staan wij in verbinding met elkaar en met onszelf. Dit doen wij door in gesprek te gaan met onze leerlingen en leerkrachten in de vorm van coachgesprekken. Tijdens deze gesprekken staat de vraag ‘Hoe gaat het met jou?’ centraal. Wij betrekken ouders bij Aurora door ook hen te vragen hoe het gaat. Ook is er aandacht voor zelfzorg ‘Wat heb ik nodig om dit te gaan doen?’. Wij leren onze leerlingen en leerkrachten te luisteren naar hun gevoel. Behalve verbinding met elkaar is er ook aandacht voor de verbinding met de natuur en de wereld om ons heen. Dit betekent dat leerkrachten de kinderen vaak mee naar buiten nemen. Ook verbinden wij met de wereld om ons heen door veel te lezen en in gesprek te gaan met elkaar.

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Het aantal leerlingen bepaalt of de school groot is of klein. Je ziet hier het aantal leerlingen dat op 1 oktober stond ingeschreven op deze school. Tijdens het schooljaar kan het aantal natuurlijk iets veranderen. De school kan je alles vertellen over het verloop van het aantal leerlingen en of er een duidelijke oorzaak is voor eventuele schommelingen.

270
Leerlingen
214
Landelijk gemiddelde