Sociale veiligheid

Sociale veiligheid op onze school

Op het moment dat een pestsituatie niet wordt opgelost en het pesten voortduurt, hebben alle kinderen het recht en de plicht het probleem aan de groepsleerkracht of de intern begeleider/antipestcoördinator (Astrid van Wees) voor te leggen. Ook ouders hebben het recht en de plicht pestsituaties aan de groepsleerkracht te melden. Alle medewerkers binnen de school hebben de plicht pesten te signaleren en als pesten plaatsvindt de groepsleerkracht(en) te informeren.

Ouders kunnen melding maken via Social Schools bij de anti-pestcoordinator Astrid van Wees.

Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?

Op Aurora hebben wij geen specifiek anti-pestprogramma. Wel hebben wij een schoolveiligheidsplan en een anti-pestprotocol. 

Pesten komt helaas op iedere school voor, ook bij ons. Het is een probleem dat we onder ogen zien en op onze school serieus aanpakken. Voorwaarden om dit te kunnen doen:

Pesten wordt als probleem gezien door alle direct betrokken partijen: leerlingen (gepeste kinderen, pesters, meelopers, aanmoedigers, buitenstaanders en helpers), leerkrachten en de ouders/ verzorgers (hierna genoemd; ouders).

Leerkrachten kennen de signalen van pesten, zijn vaardig in de aanpak ervan en nemen als pesten optreedt duidelijk stelling hiertegen.

Wanneer pesten ondanks preventie toch de kop opsteekt, beschikt de school over een directe aanpak: het anti-pestprotocol wordt gevolgd.

De piek van het pesten ligt tussen de 10 en de 14 jaar. Een anti-pestproject alleen is niet voldoende om een eind te maken aan het pestprobleem. Het werkt beter om actief in te zetten op preventie. Daarom werken wij vanaf groep 1 met de lesmethode HiRO. Het doel van deze methode is het aanleren van kennis en vaardigheden die helpen bij het ontwikkelen van de persoonlijke identiteit, bij positieve groepsvorming en bij het creëren van een sociaal veilige leeromgeving.

Hoe toetst de school de sociale veiligheid?

De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.

Onze leerlingen vullen twee keer per schooljaar een vragenlijst in over de sociale veiligheidsbeleving in de klas en op school. 

Op Aurora staan wij in verbinding met elkaar en met onszelf. Dit doen wij door in gesprek te gaan met onze leerlingen in de vorm van coachgesprekken. Tijdens deze gesprekken staat de vraag ‘Hoe gaat het met jou?’ centraal. Wij betrekken ouders bij Aurora door ook hen te vragen hoe het gaat en hoe zij hun kind kunnen ondersteunen. Ook is er aandacht voor zelfzorg ‘Wat heb ik nodig om dit te gaan doen?’. Wij leren onze leerlingen en leerkrachten te luisteren naar hun gevoel.