Groepen & tijdsbesteding

Wij starten schooljaar 2025/2026 met 11 groepen. Na de kerstvakantie komt er een instroomgroep bij.

Onze Dynamische schooldag
Basisschool Aurora werkt vanuit een duidelijke visie op leren: wij geloven in een dynamische schooldag waarin denken en doen, rust en beweging, hoofd en hart in balans zijn. Binnen deze pedagogisch-didactische visie geven wij vorm aan ons onderwijs met thematisch werken als uitgangspunt. Hieronder beschrijven we hoe wij onze wekelijkse uren verdelen, met expliciete aandacht voor de basisvaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling, conform de kerndoelen van het basisonderwijs en de eisen van de Inspectie van het Onderwijs.  

Urenverdeling (groepen 3 t/m 8)
Bij een gemiddeld aantal van 1.000 klokuren per schooljaar (ca. 25 uur per week), hanteren wij de volgende verdeling:

Op Aurora bieden we een rijk en evenwichtig lesprogramma waarin alle leergebieden ruim aan bod komen. Hieronder lichten we toe hoe de onderwijstijd per week is verdeeld, inclusief het percentage van de totale lestijd en hoe we deze invulling geven. We besteden wekelijks ongeveer 6 uur en 15 minuten (22%) aan taalvaardigheid in groep 3 en 4. Dit omvat lezen, spellen en schrijven. Deze onderdelen worden aangeboden via gerichte instructie en zijn geïntegreerd in thematisch onderwijs. Ook aan begrijpend lezen, wereldoriëntatie, burgerschap, voorlezen en literaire gesprekken besteden we 6 uur en 15 minuten (22%) per week. Deze vakken worden thematisch aangeboden, met veel ruimte voor gesprekken en verdieping. Vanaf groep 5 krijgen leerlingen dagelijks rekenonderwijs en informatieverwerking, goed voor 6 uur en 15 minuten (22%) per week. Hierbij ligt de nadruk op het automatiseren van basisvaardigheden en het toepassen van strategieën. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling reserveren we 4 uur per week (14%). Dit gebeurt onder andere via kringgesprekken, het HiRO-programma en begeleid buitenspel. Zo werken we aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en sociale vaardigheden. De creatieve vakken, zoals muziek en beeldende vorming, krijgen 1,5 uur per week (5%). Leerlingen werken in de Maakplaats, volgen muzieklessen en nemen deel aan het Motorlab (groep 4 t/m 8). Tot slot besteden we 4 uur en 15 minuten per week (15%) aan bewegingsonderwijs en spel. Dit omvat gymlessen, buitenactiviteiten en beweegmomenten, inclusief het Motorlab voor groep 3 t/m 8.

 Waarom deze verdeling?
We geloven in een brede ontwikkeling van elk kind. Daarom combineren we cognitieve vakken met aandacht voor creativiteit, beweging en sociaal-emotionele groei. Zo zorgen we voor balans, betrokkenheid en plezier in leren. Engels is verplicht vanaf groep 7. Er zal dan 1 uur per week Engels gegeven worden i.p.v. Lezen/Spellen (=5,25 uur). Dynamische schooldag als uitgangspunt De dynamische schooldag is geen extra element, maar vormt de kern van onze onderwijsstructuur. In elk dagdeel zorgen we voor een afwisseling tussen:

  • Instructie en verwerking,
  • Binnen- en buitenactiviteiten,
  • Cognitieve en fysieke belasting.