Groepen & tijdsbesteding

Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Zij worden op een uniforme manier benaderd.

Daarnaast is de leerstof een startpunt van het leerstofjaarklassensysteem. Er is een totaalaanbod beschikbaar van leerstof die de leerlingen jaarlijks zouden moeten kunnen leren.

Het basisuitgangspunt van het leerstofjaarklassensysteem is tenslotte dat aan kinderen van dezelfde leeftijd dezelfde prestatie-eisen kunnen worden gesteld.

Zittenblijven of doubleren hoort bij het leerstofjaarklassensysteem. Kinderen die de leerstof onvoldoende beheersen, kunnen een jaar overdoen om zo weer met de jaargroep mee te kunnen doen.

Aangezien de praktijk leert dat kinderen erg verschillen in ontwikkelingstempo, wordt er bij het leerstofjaarklassensysteem vaak op allerlei manieren gedifferentieerd.

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Hier voldoen wij ruimschoots aan.

Tevens is op Aurora pauzetijd onderwijstijd. In het continurooster zoals wij dat voorstaan (5-gelijke-dagen-model) wordt lunchtijd als onderwijstijd gerekend. De onderwijsinspectie heeft hiervoor speciale richtlijnen vastgesteld waaraan wij voldoen. Voor het beoordelen  van de vraag of de lunchtijd gerekend kan worden als onderwijstijd heeft de inspectie vijf criteria opgesteld. Scholen die lunchtijd willen opvoeren als onderwijstijd dienen aan deze criteria voldoen:

  • De pauzetijd tussen het einde van de lunchperiode en het begin van de volgende periode van onderwijs bedraagt ten minste een half uur;

  • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen aantoonbaar in relatie te staan met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs of met de eigen opdrachten die de school zich stelt;

  • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma en staan beschreven in het schoolplan van de school;

  • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch plaatsvinden zijn specifiek in de dag- en weekplanning van de leraren opgenomen;

  • In de schoolgids is opgenomen de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut. De oudergeleding van de medezeggenschapsraad heeft ingestemd met de onderwijstijdregeling van de school, waarbij de lunchtijd wordt aangemerkt als onderwijstijd en met de vaststelling van de schoolgids. Binnen het team is gesproken over welke activiteiten geschikt zijn en voldoen aan bovengenoemde criteria. U moet daarbij vooral denken als activiteiten als voorlezen (Nederlandse taal), SchoolTV (wereldoriëntatie), groepsgesprekken in het teken van sociale redzaamheid en weerbaarheid.

Tijdens de lunch zijn de leerkrachten aanwezig en begeleiden de kinderen bij de activiteiten. De leerkrachten eten zelf op een later moment. Tijdens het eten van de kinderen is de leerkracht bezig met het bevorderen van het gezond gedrag, burgerschap en sociale integratie. Alle lunchactiviteiten zijn een integraal onderdeel van ons onderwijsaanbod.

Activiteiten

  • Groepsgesprekken in het kader van de sociale redzaamheid en weerbaarheid
  • Het gedrag en de wijze van eten.
  • Omgaan met elkaar volgens vaste regels en afspraken.
  • Groepsgesprekken over burgerschap en sociale integratie.
  • Spreekbeurten en boekbesprekingen. 
  • Concentratie- en ontspanningsoefeningen (Rustig luisteren naar muziek, kijken van een filmpje, of het luisteren naar een (voorlees)verhaal. Deze activiteiten hebben als doel het bevorderen van een rustig pedagogisch klimaat, werken ontspannend en verhogen de concentratie voor het middagdeel van de lesdag.). 
  • Verwerking van eerdere lessen wereldoriëntatie door het kijken naar een bijpassend filmpje (SchoolTV – wereldoriëntatie) en het nabespreken van activiteiten uit de Kernconcepten.
  • Klokhuis- Tijdens de lunchtijd kijken wij met de groepen 3/4/5 naar Klokhuis. In 15 minuten wordt er een onderwerp besproken wat aanleiding geeft tot nabespreken. De vaardigheden die passen bij de kerndoelen van Spreken en Luisteren worden ontwikkeld. 
  • Jeugdjournaal - Tijdens de lunchtijd kijken we in de groepen 6/7/8 naar de ochtendeditie van het NOS Jeugdjournaal. In vijf minuten geven de vaste presentatoren de kinderen een 'blik op de wereld', met onder meer een overzicht van het belangrijkste nieuws en het weerbericht. Iedere uitzending wordt afgesloten met een nieuws gerelateerde stelling, die de leerkracht als handvat gebruikt tijdens de les/de nabespreking. De vaardigheden die passen bij de kerndoelen van Spreken en Luisteren worden ontwikkeld.