Informatie huidige ouders

Op deze pagina vindt u alle algemene informatie voor ouders van kinderen die momenteel op Aurora zitten.

Praktische informatie voor uw kind op school

Persoonlijke praktische informatie en contact met de leraar is te vinden in de portal.

Snel naar

Lees hier de verschillende regelingen en protocollen van basisschool Aurora

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Wat zijn de schooltijden?

Alle kinderen gaan van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 14:15 uur naar school.

Hoe wordt opvang geregeld?

Opvang voor schooltijd

Tussenschoolse opvang

  • Er is geen opvang
Opvang na schooltijd

Waar vindt de opvang plaats?

Opvang voor schooltijd

  • In en buiten het schoolgebouw

Tussenschoolse opvang

  • Er is geen opvang

Opvang na schooltijd

  • In het schoolgebouw

Zijn er kosten voor de ouders?

Opvang voor schooltijd

  • Ja

Tussenschoolse opvang

  • Er is geen opvang

Opvang na schooltijd

  • Ja


Op welke manier informeren wij de ouders?

Communicatie is belangrijk. Daarbij hoort het verstrekken van informatie en het met elkaar in gesprek gaan. Op Aurora maken wij gebruik van Social Schools. Via dit systeem kunnen ouders hun kind ziek- en afmelden, verlof aanvragen, een gesprek aanvragen, een mededeling doen, enzovoort. Vanuit school wordt 1x per maand een nieuwsbrief verstuurd. Daarnaast sturen alle leerkrachten gemiddeld 1x per zes weken een bericht naar de ouders van hun groep. Hierin wordt aangegeven waar de groep mee bezig is en wat de planning voor de komende tijd is. Ook huiswerk kan via Social Schools worden opgegeven.

In de eerste maand van het schooljaar organiseren we startgesprekken met ouders, het kind en de leerkracht. Tijdens dit gesprek ligt de nadruk op de kennismaking en het uitspreken van verwachtingen. In verband met de aanwezigheid van de kinderen, vinden deze gesprekken plaats in de middag. Wij verwachten alle ouders te zien samen met hun kind tijdens deze gesprekken.

Naast het startgesprek zijn er vier keer per jaar voortgangsgesprekken, waarvan er twee facultatief zijn. Het eerste voortgangsgesprek is in november en we verwachten hiervoor alle ouders en kinderen. Dit geldt ook voor het gesprek in mei. Kleuters krijgen vier keer per jaar een portfolio mee naar huis. Dit portfolio geeft inzicht in hun ontwikkeling. Twee keer per jaar wordt voor hen IEP Rekenen en Taal ingevuld. Ook dit zal in het portfolio worden meegegeven. Naast de individuele oudergesprekken is er één keer per jaar een algemene ouderavond. Deze informatieavond heeft een verplicht karakter vanuit onze kernwaarde Verbinding. Het programma hiervan wisselt jaarlijks, maar staat altijd in het teken van kennismaken en verbinden.

Handige informatie

Hoe kunnen ouders meedenken en -praten over het beleid?

Ouders praten mee via:

  • Klassenouders
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad

Meer daar over lees je op de pagina Ouderbetrokkenheid.


Wat is de klachtenregeling?

Er is een klachtenregeling van toepassing voor het primair en voortgezet onderwijs. De regeling betreft niet alleen ongewenste omgangsvormen, maar ook allerlei andere schoolse zaken waarover ontevredenheid kan bestaan. De regeling is van toepassing voor iedereen binnen de school.

Op Aurora zijn twee personeelsleden aangesteld als contactpersoon voor ongewenste omgangsvormen. Komt u op school in aanraking met ongewenst gedrag dan, kunt u hiervoor terecht bij deze personeelsleden; Samantha Boud en Dealine Romkes (te bereiken via een bericht in SocialSchools). Zij zijn geschoold door de GGD en kunnen u adviseren en de weg wijzen.

De contactpersonen, de directie en het bestuur zijn allen aan te spreken bij problemen. Het meldpunt vertrouwensinspecteurs is 0900-1113111 (lokaal tarief).  

Klachten en/of vragen kunt u in eerste instantie voorleggen aan de leerkracht van uw kind. Wanneer dit gesprek niet naar tevredenheid afgerond wordt, kunt u contact opnemen met de schoolleider of intern begeleider. U wordt dan uitgenodigd voor een gesprek, samen met het betrokken personeelslid. Bent u na het gesprek met de directie niet tevreden met de afhandeling van uw klacht, dan kunt u uw klacht bij de klachtencommissie van ASG indienen. Een klacht moet schriftelijk worden ingediend. Dat kan per post: Almeerse Scholen Groep, t.a.v. College van Bestuur, postbus 60276, 1320 AH Almere. U kunt uw klacht ook mailen naar klachten@asg.nl. U kunt dit nalezen op de website van ASG: www.asg.nl  

In het uiterste geval kunt u contact opnemen met de  Inspectie van het Onderwijs: info@owinsp.nl of www.onderwijsinspectie.nl . Vragen over onderwijs kunt u stellen via telefoonnummer 0800-8051. We gebruiken de Landelijke Klachten Regeling van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.


Bij welke activiteiten werkt de school samen met ouders?

De OR denkt mee over de activiteiten op school, de Schoolfotograaf, avondvierdaagse en zorgt ervoor dat alles goed verloopt. Ze doen inkopen voor feestdagen. 

Iedere klas heeft één of twee klassenouders. Deze ouders helpen de leerkracht om ouders te regelen die nodig zijn om te rijden voor b.v. een uitje. Deze ouders gaan ook in gesprek met de OR. 

Uiteraard vinden wij alle ouders erg belangrijk en willen wij hun mening of feedback ook weten. Iedereen is altijd welkom om even langs te lopen en ideeën uit te wisselen. Graag zelfs!

Wat is de hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage?

De vrijwillige ouderbijdrage is € 60,-

Wat wordt met dat geld gedaan?

  • Kerst
  • Sinterklaas
  • Auroradag
  • Stad en Natuureducatie, workshops in de school
  • Sint Maarten, groep 8 afscheid
Zijn er overige vrijwillige schoolkosten?

Ja

Wat wordt daarmee betaald?

De bijdrage voor het schoolkamp voor groep 7 en 8 bedraagt dit schooljaar €100-,. 

Extra informatie over de ouderbijdrage

Naast de schoolse activiteiten onderneemt Aurora ook veel andere activiteiten. Binnen school is er een betrokken en actieve ouderraad (OR). Zij organiseren o.a. kerst, sinterklaas, excursies, sportdagen, schoolfotografen, en zelfs een klassendisco!

Alle activiteiten die door de OR georganiseerd worden, zijn alleen mogelijk vanuit de vrijwillige ouderbijdrage. De kosten van de bovenstaande activiteiten zijn niet voor rekening van de school, maar komen vanuit de ouderbijdrage. Elk kind deelt mee in de vreugde van de aangeboden activiteiten, wij willen tenslotte niemand buitensluiten. Wij hopen dan ook ten zeerste dat elke ouder uiterste inspanning verricht om de betaling te voldoen. Daarom is het ook mogelijk om in meerdere delen te betalen. Hoe hoger de opbrengst, hoe meer leuke activiteiten er georganiseerd kunnen worden. Indien er te weinig wordt opgehaald, bestaat de mogelijkheid dat activiteiten niet door kunnen gaan. Welke activiteiten dit zijn overlegt de OR op dat moment met elkaar, in samenspraak met de schoolleiding. 

We gaan er vanuit dat elk kind de acht jaren op deze school doorloopt en er in elke klas andere uitgaven zijn, aangepast op hun leeftijd, behoefte en niveau. Zo zal er bij de kleuters meer uitgegeven worden rondom de feestdagen en in groep 8 bijvoorbeeld meer rondom de musical, kamp of leerzame excursies. Er is een gemiddeld bedrag schoolbreed genomen, rekening houdend met een eindtotaal. 


Hoe gaan we om met foto's en video's op school?

Hier staat meer informatie over het beleid. 

Downloads

Hiernaast vindt u relevante documenten, waaronder de schoolgids. In de schoolgids staan allerlei wetenswaardigheden over onze school.