Extra ondersteuning


Door de focus te leggen op bewegen en de verbinding met jezelf en anderen, bieden wij de kinderen veiligheid en vertrouwen aan als basis voor hun (leer)ontwikkeling. Door een dynamische dag aan te bieden en verder door te ontwikkelen, verwachten wij dat zoveel mogelijk leerlingen met speciale onderwijsbehoeften op Aurora onderwijs kunnen blijven volgen en geen overstap hoeven te maken naar een ander type onderwijs. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op onze school?

Diverse leerkrachten op Aurora zijn opgeleid als specialist. Hiervoor hebben zij een Bachelor opleiding, POST-HBO opleiding of vakinhoudelijke cursus gevolgd. 

Zij bieden ondersteuning op deze gebieden: 

  • Taal en rekenen
  • Sociaal-emotioneel
  • Gedrag, werkhouding en taakaanpak
  • Motorische en lichamelijke ontwikkeling
  • Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Welke doelen staan in het schoolplan?

Dynamische School obs Aurora

Op Aurora volgen onze leerlingen niet alleen de basisvakken rekenen en taal (hoofd) maar leren ook met hun hart (sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en muziek) en hun handen (Maakonderwijs, Dynamische School).

Missie: Onze leerlingen verlaten Aurora als fitte kinderen die lekker in hun vel zitten.

De grootste stressbronnen onder jongeren zijn: prestatiedruk, sociale druk en onzekerheden in het leven. Zo blijkt uit het TNO-onderzoek (2023). Jongeren willen voldoen aan de verwachtingen van anderen, vinden het bijvoorbeeld lastig om nee te zeggen of hebben het idee dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. Ze maken zich zorgen om hun carrièreperspectief of voelen druk doordat ze denken dat anderen het beter doen.

Gesprekken zijn een krachtig middel om leerlingen verder te helpen in hun leerproces. Door goed te luisteren ontdek je waar ze staan in het leerproces en wat ze nodig hebben om de volgende stap te zetten. Dit bevordert ook de kansengelijkheid. Wij leren leerlingen in gesprek te gaan over hun gevoel. Tijdens deze gesprekken staat de vraag ‘Hoe gaat het met jou?’ centraal. Wij betrekken ouders bij Aurora door ook hen te vragen hoe het gaat en hoe zij hun kind kunnen ondersteunen. Ook is er aandacht voor zelfzorg ‘Wat heb ik nodig om dit te gaan doen?’. Wij leren onze leerlingen en leerkrachten te luisteren naar hun gevoel. Praten met mensen die dichtbij je staan en die je vertrouwt helpt. Zo geef je woorden aan je ervaring, krijg je steun en kun je beter verwerken waar je mee zit.

Daarom willen wij op Aurora de leerlingen leren om in verbinding met henzelf te blijven. Door hen goed te leren luisteren naar hun gevoel en op tijd aan de rem te trekken, hopen wij dat onze leerlingen steviger de maatschappij ingaan en geen burn-out krijgen.

Basiskwaliteit

Groot ontwikkeldoel jaarplan 24-25
Met onze hernieuwde visie op onderwijs, is het belangrijk daar een bijpassende burgerschapsvisie bij te hebben. Vorig schooljaar hebben we samen naar onze wensen en voorkeuren gekeken. Dit schooljaar verbinden wij alles aan elkaar en ontwikkelen wij een concrete leerlijn en werkwijze voor Burgerschap die wij de komende drie jaar zullen uitwerken en nog passender maken voor onze leerlingpopulatie. Ook zetten wij HIRO hierbij in.

Kernwaarden OBS Aurora

Dynamisch
Een dynamische schooldag op Aurora is een schooldag waarbij zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van leerlingen. Kinderen die op jonge leeftijd voldoende bewegen profiteren op latere leeftijd van de voordelen van een actievere leefstijl.

Ervaren
Ervarend leren is een onderwijsbenadering waarbij leerlingen actief betrokken worden bij hun leerproces door middel van praktische ervaringen, exploratie en ontdekking. In plaats van alleen passief informatie te absorberen, krijgen onze leerlingen de kans om zelf te experimenteren, te reflecteren en betekenisvolle verbanden te leggen tussen theorie en praktijk. Ervarend leren speelt op Aurora een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door middel van praktische ervaringen, samenwerking en reflectie krijgen leerlingen de kans om sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen en te versterken. Ze leren om effectief te communiceren, conflicten op te lossen, empathie te tonen en samen te werken met anderen.

Vakmanschap
Werken aan gelijke kansen, inclusief onderwijs en betere basisvaardigheden: zonder voldoende, vakbekwame leerkrachten lukt dit niet. Op Aurora investeren wij in het vakmanschap van de leerkracht. Dit doen wij door leerkrachten goed te begeleiden, gerichte professionalisering in te zetten en te werken aan het verbeteren van leskwaliteit. Wij stimuleren het zelfregulerend leren van leerlingen en helpen hen om te reflecteren op hun eigen leerproces. Door op school feedback van collega-leerkrachten of leerlingen te verzamelen, kunnen leerkrachten hun eigen lespraktijk onder de loep nemen.

Verbinding
Op Aurora staan wij in verbinding met elkaar en met onszelf. Dit doen wij door in gesprek te gaan met onze leerlingen en leerkrachten in de vorm van coachgesprekken. Tijdens deze gesprekken staat de vraag ‘Hoe gaat het met jou?’ centraal. Wij betrekken ouders bij Aurora door ook hen te vragen hoe het gaat en hoe zij hun kind kunnen ondersteunen. Ook is er aandacht voor zelfzorg ‘Wat heb ik nodig om dit te gaan doen?’. Wij leren onze leerlingen en leerkrachten te luisteren naar hun gevoel. Behalve verbinding met elkaar is er ook aandacht voor de verbinding met de natuur en de wereld om ons heen. Dit betekent dat leerkrachten de kinderen vaak mee naar buiten nemen. Ook verbinden wij met de wereld om ons heen door veel te lezen en in gesprek te gaan met elkaar.

Verbeterdoelen

Aurora heeft voor de komende vier jaar (2023-2027) vanuit de onderstaande grote verbeterdoelen de onderstaande speerpunten vastgesteld. Ze vormen de focus voor ons handelen in de periode 2023-2027.

  • Vanuit de kernwaarde Dynamisch: Op Aurora werken wij met het concept De Dynamische School.
  • Vanuit de kernwaarde Ervaren: Op Aurora worden leerlingen actief betrokken bij hun leerproces door middel van praktische ervaringen, exploratie en ontdekking.
  • Vanuit de kernwaarde Vakmanschap: Op Aurora Aurora investeren wij in het vakmanschap van de leerkracht. Dit doen wij door leerkrachten goed te begeleiden, gerichte professionalisering in te zetten en te werken aan het verbeteren van leskwaliteit.
  • Vanuit de kernwaarde Vakmanschap: Op Aurora geven we het ontwikkelen van de basisvaardigheden voorrang, door middel van goed opgezette lessen, afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen.
  • Vanuit de kernwaarde Verbinding: Op Aurora zijn ouders onze educatieve partners en werken wij samen aan schoolsucces.
  • Vanuit de kernwaarde Verbinding: Op Aurora staan wij in verbinding met elkaar en met onszelf. Dit doen wij door in gesprek te gaan met onze leerlingen en leerkrachten in de vorm van coachgesprekken.

Hoe bereikt de school de doelen?

We streven zo hoog mogelijke opbrengsten na met betrekking tot lezen, taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs.

Op Aurora werken wij handelingsgericht.

  1. Wij werken doelgericht; waar willen wij heen?
  2. Het gaat om deze leerling van deze ouders in deze school.
  3. Onderwijs- en opvoedbehoeften van kinderen staan centraal.
  4. Leraren maken het verschil, ouders doen er evenzeer toe.
  5. Het positieve van kinderen, leraren en ouders is van groot belang.
  6. Wij werken constructief samen, ieder vanuit de eigen rol.
  7. De werkwijze is helder.

Op Aurora werken wij tevens resultaatgericht. Wij beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. Op basis van een analyse van de resultaten stellen we interventies vast. Deze interventies leggen we vast in blokplannen. Tweejaarlijks wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de IEP-toets in relatie tot de leerling populatie en het leerkracht handelen.