We doen het samen, daar draait het om bij Aurora.
Elk kind verdient de zorg die het nodig heeft. Wij vragen ons daarom niet af:
“Wat heeft een kind?” Maar: “Wat heeft een kind nodig?”
In eerste instantie biedt de leerkracht de hulp die een kind nodig heeft. Dit geldt op zowel cognitief - als sociaal emotioneel gebied. Soms is er iets extra’s nodig op cognitief gebied. Een leerling kan de stof te moeilijk of juist te makkelijk vinden. De leerkracht probeert zoveel mogelijk te differentiëren binnen de methode en meestal is dat voldoende. Mocht dat niet het geval zijn dan bespreekt de leerkracht dit eerst met de intern begeleider. Soms wordt hierbij extern advies gevraagd. Ouders worden hiervan vanzelfsprekend op de hoogte gebracht. Ook op sociaal emotioneel gebied kan een kind iets extra nodig hebben. Zodra een leerkracht zich zorgen maakt over de sociaal emotionele ontwikkeling zal zij zo snel mogelijk met ouders in gesprek gaan. Ook hierbij kunnen de intern begeleider en/of externe partners mogelijk een rol spelen.
Signaleren: zo vroeg mogelijk!
Vroegtijdig signaleren vinden wij erg belangrijk. Liever preventief hulp bieden dan afwachten tot het mis gaat. Ook hier geldt weer: we doen het samen.Twee keer per jaar bespreekt de intern begeleider alle leerlingen met de leerkrachten. Samen bespreken zij wat er goed gaat en waar mogelijk moet worden bijgesteld. Buiten deze twee momenten kunnen leerkrachten altijd een leerling bespreken met de intern begeleider. Dit geldt ook voor ouders. In eerste instantie bespreken zij hun zorgen of vragen omtrent de ontwikkeling van hun kind met de leerkracht, maar een gesprek daarna met de intern begeleider is altijd mogelijk.
Passend Onderwijs Almere en ZorgTeam
Elke school in Almere kan rekenen op ondersteuning vanuit Passend Onderwijs Almere. Er is regelmatig overleg tussen de intern begeleider en de begeleider passend onderwijs. Ook worden er observaties en onderzoeken uitgevoerd door Passend Onderwijs Almere. Ongeveer 5 keer per jaar komt het ZorgTeam bijeen. De Jeugdarts, begeleider Passend Onderwijs, Schoolmaatschappelijk werkster, intern begeleider en leerkracht van uw kind zijn hierbij aanwezig. In dit overleg bespreken wij de zorg over een kind. We zien het ZorgTeam als een denktank. Samen bekijken we wat er nodig is, welke route er gevolgd moet worden om het kind zich goed te kunnen laten ontwikkelen. Ouders wordt vooraf om toestemming gevraagd en zullen soms ook worden uitgenodigd bij het overleg aanwezig te zijn. Terugkoppeling van het advies gebeurt door de leerkracht.
Schoolondersteuningsprofiel
Elke school is verplicht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Hierin wordt aangegeven wat de school de leerlingen kan bieden op het gebied van (extra) zorg. Ouders kunnen op deze manier bekijken welke school hun kind de meest passende zorg kan bieden. In de loop van een schooljaar veranderen situaties nog wel eens. Daarom is het op Aurora ook de gewoonte dat er altijd eerst een uitgebreid intakegesprek plaatsvindt. Het is belangrijk, bij specifieke zorgvragen, deze direct te bespreken. Samen kijken we dan of we de juiste ondersteuning kunnen bieden.Schoolondersteuningsprofiel
Partners: ook zij helpen mee
Op Aurora zijn een aantal externe praktijken gevestigd. Veel expertise is dus in huis. Zowel voor ouders als leerkrachten. Ouders kunnen bij hen terecht voor advies en/ of voor onderzoek en behandeling van hun kind. Praktijken die bij ons in het gebouw zijn gevestigd zijn:Passend Onderwijs in Almere
Snel en effectief handelen als een leerling extra onderwijsbehoeften heeft, daar draait het om bij passend onderwijs
Vanaf 1 augustus 2014, met het ingaan van de Wet Passend Onderwijs, hebben scholen de zorgplicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Het doel is zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs te laten volgen.
Dat kan op een school in de buurt waar het kind woont, maar het kan ook op een reguliere school elders in de stad, omdat daar extra ondersteuning wordt geboden die de leerling nodig heeft. Bij de keuze van een passende onderwijsplek worden de ouders nauw betrokken. Het speciaal (basis) onderwijs blijft bestaan, want ook dat kan voor een kind de best passende plek zijn.
Het motto van Passend Onderwijs Almere is:
“Almeerse kinderen volgen in Almere het onderwijs dat bij hen past”
Onze school maakt deel uit van de Stichting Passend Onderwijs Almere. Binnen deze stichting werken alle besturen van Almere samen. Deze vier besturen hebben gezamenlijk alle basisscholen en de scholen voor speciaal basisonderwijs onder zich. Het doel van dit samenwerkingsverband is het realiseren van een samenhangend geheel van zorgvoorzieningen, zodat alle leerlingen op een passende school onderwijs krijgen. We stellen als basisschool alles in het werk om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden. In eerste instantie wordt ernaar gestreefd de zorg voor leerlingen die extra aandacht vragen op de eigen school te begeleiden. Op school is een interne begeleider werkzaam die de leerkracht ondersteunt en adviseert in de begeleiding van leerlingen die extra hulp nodig hebben. Elke school beschikt over een zorgteam waarin verschillende deskundigen, samen met de interne begeleider, overleg hebben over alle kinderen die extra zorg behoeven.
Meer weten?
Wie in algemene zin meer wil weten over passend onderwijs kan terecht op de website van Passend Onderwijs Almere of Rijksoverheid.